Uumajan sataman intermodaalisten rautatiekuljetusten määrä kaksinkertaistui vuodessa
Noin vuosi sitten avattu rautatieterminaali on siivittänyt Uumajan sataman vahvaan kasvuun. Raiteilla kulkevan liikenteen määrä on kaksinkertaistunut vuodessa ja kiinnostus kasvaa yhä.
Satamayhtiö Kvarken Ports avasi vuonna 2022 Uumajan satamaan uuden terminaalin rautatiekuljetuksia varten. Terminaali mahdollistaa intermodaaliset kuljetukset, joissa tavara pysyy koko ajan samassa kontissa tai perävaunussa, vaikka kuljetusmuoto vaihtuu. Jo ensimmäisen toimintavuoden aikana raideliikenne satamasta on kaksinkertaistunut.
– Olemme ylpeitä siitä, että jo tässä vaiheessa terminaalilla on päivittäistä liikennettä. Kiinnostus perävaunujen rautatiekuljetuksia kohtaan on ollut merkittävää, ja näemme uudistusten edistävän Uumajan ja Vaasan välisen lauttaliikenteen kasvua, iloitsee Kvarken Portsin myynti- ja markkinointipäällikkö Christer Nederstedt.
First Row Shipping oli ensimmäinen junaoperaattori, joka aloitti säännöllisen liikenteen Uumajan satamasta.
– Olemme panostaneet merkittävästi Uumajaan nostamalla viikottaisten junavuorojen määrän kahdesta neljään. Tarjoamme ovelta ovelle -kuljetusratkaisuja Ruotsissa, Euroopassa ja koko maailmassa. Nopeat ja ympäristöystävälliset junakuljetuksemme liittyvät globaaliin logistiikkaketjuun Göteborgin satamassa, kertoo First Row Shippingin Commercial Director Patrik Åström.
Rautatiekuljetusten terminaali sijaitsee Uumajan satamassa Wasalinen lauttaterminaalin välittömässä läheisyydessä. Wasalinella ollaan erittäin tyytyväisiä raidekuljetusten tuomiin mahdollisuuksiin.
– Terminaalin ja tiheiden juna-aikataulujen ansiosta kuljetusaika Vaasasta Göteborgiin on parhaimmillaan alle 24 tuntia. Kun matka alkaa maailman ympäristöystävällisimmällä matkustaja-autolautalla ja jatkuu sähköveturilla, päästöt kuljetettua tonnia kohden ovat erittäin matalat, kertoo Wasalinen rahtijohtaja Tony Ehrs.